Editorial: Viena (31/01/2021)

Calificación promedio : 4.5/5 (sobre 2 calificaciones)
Arran de la mort sobtada del pare de família, les germanes Dashwood veuen profundament alterada la seva vida, fins aleshores alegre i despreocupada. Tot d’una queden totalment desemparades i han de marxar de la casa familiar, que ha passat per herència al seu germanastre. Les dues germanes grans –Elinor, tranquil·la i prudent, i Marianne, impulsiva i romàntica—s’enamoraran i experimentaran doloroses decepcions, però el seu patiment les ajudarà a comprendre’s millor,... >Voir plus

Literannia
 19 junio 2021
Jane Austen va ser una autora anglesa. Va nèixer a Steventon, Hampshire, el 1775. Les seves 6 novel·les: Orgull i Prejudici, Seny i sentiment, L'abadia de Northanger, Persuasió, Emma i Mansfield Park estan considerades clàssics de la literatura anglesa. Estava escrivint Sanditon quan va haver de traslladar-se a Winchester, per estar més aprop del seu metge i intentar trobar una solució per a la seva malaltia. No s'hi va poder fer res i va morir el 18 de juliol de 1817 als 41 anys, deixant la seva última obra inacabada i convertint-se en una de les autores angleses més llegides i reconegudes.
Seny i sentiment va ser la primera novel·la que va publicar Jane Austen sota el pseudònim, "By a lady", "Per una dama".
El seny representa l'Elinor, la gran de les germanes Dashwood, més racional i pràctica, el sentiment és per la Marianne més explosiva i emocional. Ambdues hauran d'enfrentar-se a les novetats provocades per la mort del seu pare, superar decepcions, reconèixer que ni la prudència absoluta ni la impulsivitat més immediata són les millors de les maneres de bregar amb la vida, i cedir en les seves postures per aconseguir el seu final feliç.
M'he llegit tots els llibres de la Jane Austen, però fa molts anys. Les sensacions que en guardo van més lligades a les adaptacions que he vist múltiples vegades que al fet real de la lectura.
Seny i sentiment, de bones a primeres, no el recordo com el meu preferit, però l'edició preciosa de Viena i les ganes de retrobar-me amb Jane Austen em van fer decidir a llegir-lo.
Es diu que la Jane Austen és irònica, intel·ligent, subtil, amb un humor molt fi, i que descriu la realitat de la dona de la seva època com ningú, i no serè jo qui digui el contrari.
Seny i sentiment, em va sorprendre només començar, per la qualitat del text i per la traducció que s'ha fet al català. Recordava la història pel damunt, però no recordava el nivell literari que tenia. Crec que és un text brillant, i crec que en aquest cas la traducció ajuda a fer-lo més rodó.
La Jane Austen utilitza a l'Elinor per algunes de les respostes més iròniques i agudes que mostren la seva intel·ligència i es converteixen en un dels grans atractius d'aquest llibre. És veritat que utilitza certs arquetips tant de personatges com de relacions que es reprodueixen en altres de les seves obres, però, també és veritat que a Seny i sentiment funcionen molt bé, i ho fan de manera fluïda, sense adonar-te et trobes a la meitat del llibre. És un text còmode i agradable de llegir, tot el que passa són les relacions socials de la família Dashwood però no es fa avorrit en cap moment, i malgrat el previsible final feliç aconsegueix interessar-te per seguir avançant.
No m'enrecordo de com em vaig sentir la primera vegada que el vaig llegir, ara després de pràcticament 15 anys, estic convençuda que és una obra molt pròxima a la perfecció. I dic, només pròxima, perquè al final, el personatge de l'Edward Ferrars i el desenllaç de la seva història em va grinyolar una mica (per no poder evitar mirar-lo amb ulls del segle XXI).
Tenia por que rellegir Jane Austen després de tant de temps comportés que ja no m'agradés, perquè la gent cambia, també els seus gustos, tot i que el món austenià sempre ha sigut un lloc plàcid al que tornar, no ho havia provat amb els llibres. I, és veritat, la gent evoluciona, però la Jane Austen i la meva fascinació per ella resten intactes.
Aquest exemplar és el primer número de la col·lecció Club Victòria de Viena Edicions. Està editat amb tapa dura, no porta la sinopsis ni la biografia de l'autora a la contraportada, es troben al final del llibre, a l'última pàgina. L'editorial ha escollit un estampat que cubreix portada i contraportada per complet, amb alguns detalls al llom. Té guardes de colors i a cada inici de capítol té un detall floral. Un exemplar preciós, cuidat fins al més mínim detall, perfecte per regalar o regalar-se.

LiteranniaLiterannia19 junio 2021
La filla gran, l'Elinor, que era la que li havia donat aquest consell pràctic, tenia una facultat de raciocini i una serenor de judici que la capacitaven, tot i tenir només 19 anys, com a consellera de la seva mare, i que li permetien contrarestar sovint, en benefici de tothom, aquella precipitació característica de la senyora Dashwood que no poques vegades s'acostava a la imprudència. Tenia molt bon cor, un tarannà afectuós i sentiments vius, però sabia com governar-los.
LiteranniaLiterannia19 junio 2021
Les qualitats de la Marianne eren, en molts aspectes, força semblants a les de l'Elinor. Era sensible i intel·ligent, però vehement en tot; no tenia mesura ni en la tristesa ni en l'alegria. Era generosa, afable, sol·lícita; era de tot menys prudent. La semblança entre ella i la seva mare sobtava i tot.
LiteranniaLiterannia19 junio 2021
- És a dir - va exclamar la Marianne amb menyspreu-, que t'ha dit que a l'Índia fa calor i els mosquits són una nosa.

- Segurament m'ho hauria dit si l'hi hagués preguntat, però resulta que són coses que ja sabia.
LiteranniaLiterannia19 junio 2021
Com tothom, el meu desig és ser feliç; però, també com tothom, vull ser-ho a la meva manera.
Videos de Jane Austen (5) Ver másAñadir vídeo
Vidéo de Jane Austen
El primer título de esta serie es 'EMMA'. Kate Birchall & Églantine Ceulemans hacen una versión fresca y con ilustraciones divertidas del famoso libro de Jane Austen.
Cuando la joven Emma, hija del distinguido señor Woodhouse, tiene que decir adiós a su antigua y querida institutriz, decide ayudar a la humilde Harriet Smith. Su extracción humilde y su belleza hacen de ella una candidata perfecta para que Emma pueda entregarse a su ocupación favorita: arreglar la vida de los demás. Los intentos para que Harriet consiga un buen marido sufrirán, sin embargo, distintos reveses antes de alcanzar un final inesperado y feliz.
SEPTIEMBRE DE 2021 A LA VENTA.
otros libros clasificados: ruralVer más

¿Cuánto sabes sobre Jane Austen?

época eduardiana
época georgiana