Concepció Cardeñoso Saenz de Miera (Traductor)
Editorial: Destino (04/04/2017)

Un niño miedoso que se rebela contra la tiranía de su maestro, un asesino que se confiesa ante su próxima víctima, un ladrón absorbido por el cuadro que acaba de robar, un escritor que amenaza a su editor con suicidarse, un anciano que pasea por los escenarios donde luchó durante la guerra? Todas ellas son historias que tocan la fibra, y que se entrelazan y se visitan las unas a las otras, siempre con dinamismo y energía y con un toque de humor y fantasía. Pocas vec... >Voir plus

LaPetitaLlibreria
 14 abril 2019
Amb una portada que sembla no acabar d'encaixar amb el títol però que a mesura que anem devorant planes va agafant pes i caire ens trobem amb la darrera aportació a la literatura catalana de Jaume Cabré.
Amb només una part del rostre del quadre “Retrat d'un home” d'Antonello de Messina l'autor ens mostra un home que mira intensament i es fixa amb el lector a traves de la claredat del seu blau aportant un focus de llum que eclipsa el que hi ha rere ell, la foscor i el negre que s'estén per la tela del quadre i que entra a formar part de la prosa que s'amaga dins aquest volum.
Amb “Jo confesso” i “Les veus del Pamano” ens va captivar i mostrar una de les poques plomes que valent-se de la nostra llengua ha arribat a llibreries de gairebé mig món, ara amb Quan arriba la penombra ens presenta tretze relats curts on el punt d'interès es pot centrar en un personatge, un fet o senzillament en una historia que s'havia d'explicar.
El pretext d'aquets contes és la mort, a cada conte trobareu una víctima a mà d'un botxí ja sigui professional o no, i com aquest s'encara a la víctima creant un diàleg entre ells, un examen de consciencia on es solapen diverses visions dels fets i com tant l'un com l'altre comprenen la complexitat del que han fet o faran.
Cada conte es centra en un punt diferent, ja sigui la venjança, les il·lusions trencades, somnis per realitzar però tots ells en certa manera es complementen al girar en torn de la tristesa, la pèrdua i la mort, però sobretot en la mà executora, ja sigui un assassí preparat, un d'involuntari, un suïcida, la guerra o un malentès, curiosament tots masculins.
labutxaca ens presenta uns contes que l'autor a escrit i reescrit fins a tenir un joc de paraules perfecte per a cada un d'ells, amb una prosa inconfusible i amb una gran capacitat d'atrapar al lector amb sòlids fils argumentals, detalls irònics i personatges humans.
Personalment m'agraden el volums de relats o contes, ja que pots llegir una historia d'una tirada, l'ordre encara que ve marcat per l'autor el podem capgirar fent més nostre la seva lectura i és ideal per aquells lectors que es cansen de trames llargues però volen bona literatura.
Avui en Jaume Cabré dona veu a la maldat humana, mostrant-nos la cara més fosca d'unes ànimes turmentades i amb capacitat de turmentar
Aquí us deixo les seves primeres planes que us introduiran a la lectura de “Els homes no ploren”.
Una obra molt viva que parla de la mort, un contrast entre dos pols oposats i on un no pot conviuré amb l'altre però si perseguir-se en el fil de la vida.

Enlace: http://lapetitallibreria.blo..
alpolorenedo
 26 agosto 2018
13 relatos cortos y un epílogo es lo que nos trae en esta ocasión este magnífico y peculiar autor.
Si bien en Las voces del Pamano, la primera novela que leí de Jaume Cabré necesité unas páginas para entender y disfrutar su peculiar e inteligente manera de escribir, en esta entrega de relatos he podido sacarle partido desde la primera frase, aunque el planteamiento es diferente, ya que esta no es una novela si no un resumen de relatos o pequeños cuentos en los que el autor se adentra en las personalidades de los personajes mas oscuros de la sociedad, asesinos, ladrones, pederastas...
Debido a este posicionamiento del autor en estos bajos fondos, los relatos son oscuros, difíciles de digerir en ocasiones pero a la vez tocados de una parte surrealista e incluso cómica o absurda.
Como en todos los libros de relatos, es imposible que todos nos provoquen la misma impresión, aunque en esta ocasión la linea es bastante recta y todos están muy proporcionados tanto en temática como en calidad, aunque por poner un ejemplo yo destacaría Poldo.
El propio autor indica en el libro, que este trabajo es fruto de los parones que a veces surgen o se buscan en la elaboración de un libro largo, y que para tomarse unas pequeñas vacaciones y aclarar ideas va elaborando pequeños cuentos o relatos de diferentes series, y en este caso una recopilación de ellos ha encontrado su hueco en Cuando llega la penumbra.
CONCLUSIÓN:
La verdad es que el libro me ha parecido curioso y bien elaborado, pero no soy muy amigo de las recopilaciones de relatos ya que estos diferentes encuentros hacen que no me meta de lleno en el libro.
Igual cuando lo empecé esperaba otra cosa y no tenía claro de que se trataba de relatos y por eso no me ha encantado.
Sin duda un libro sobre todo para saborear la técnica y los conocimientos del autor, pero en el que las historias en general no me han encantado como sí lo hizo en su día Las voces del Pamano.
Por supuesto deseando leer Yo Confieso
Enlace: https://familialectorade4.bl..
otros libros clasificados: relatosVer más

La novela negra en el cine

L.A. Confidential (Los Ángeles al desnudo)
La Dalia Negra (The Black Dahlia)
Dueños de la calle (Street Kings)
Dark Blue (El rostro oscuro de la ley)