Críticas sobre 4 3 2 1 (12)

LaPetitaLlibreria
 20 January 2019
Avui parlarem d'un gran autor i d'una complexa historia. Paul Auster ens presenta la novel·la 4 3 2 1, una historia on, com diu el títol, només pot quedar un dempeus.

No sé si heu notat que la vida juga amb nosaltres, moltes de les nostres decisions ens porten cap un camí o cap un altre, al tria en certa forma destriem i aquesta reflexió sense misticisme ni religió és la que l'autor plasma en la seva novel·la amb un personatge i com les circumstàncies o el destí l'haguessin porta a ser d'una manera o una d'altre.

El nostre protagonista és en Archie Ferguson, nascut l'any 1947 a Nova Jersey, un fet que no canviarà, els quatre camins que ens mostra l'autor parteixen de la mateixa persona, els mateixos pares, el mateix ADN però amb petits canvis com pèrdues de persones estimades, que una noia li doni carbasses o no, o que tingui una condició sexual diferent.

En aquest aspecte coneixerem la versió d'un fill trencat de dolor, una versió milionària però transformat en algú distant i perdut en si mateix, una versió que treballa de periodista o una versió homosexual que viu a Paris una temporada i un d'altre fracassa en la seva educació, totes aquestes possibilitats es conjuraran per presentar-nos tres possibles personatges possibles i ficticis i una versió real.

Totes aquestes anades i vingudes del destí vindran emmarcades al llarg dels anys 50 i 70 remarcant els conflictes com la llibertat i la necessitat dels drets civils i el racisme, una lacra persistent en tot el món, però amb arrels profundes als Estats Units.

M'agradaria molt citar una idea que el propi autor va compartir quan va dir que en cada home n'hi ha diversos dins seu i que anem saltant d'un al altre i ni ens adonem. Alguns diran que és madurar, d'altres que és adaptar-se a les circumstàncies de la vida, però quan hi pensem fredament, és cert que el nostre tarannà no sempre es regeix per les mateixes premisses.

Aquesta historia té aspectes autobiogràfics de l'autor que comparteix amb el nostre personatge, ell es calça les seves sabates i es remunta a la seva pròpia infantessa quan un llamp va matar a un amic seu, uns segons després o si el llamp hagués caigut uns centímetres enrere hauria sigut ell qui patis el desenllaç.

Una novel·la que ens presenta labutxaca i que amaga el destí del nostre protagonista.

Amb una prosa sarcàstica, directa amb segones lectures i intencions, l'autor us captivarà i us costarà decidir quin dels quatre personatges preferiu, donat que tot i només comptar amb un real, tots ho són sobre el paper.

Ara sou vosaltres qui decidireu si voleu seguir el camí que l'autor ha començat llegint la novel·la o si preferiu apartar-la del vostre camí. Jo us recomano que la llegiu ja que m'ha sorprès com juga el destí amb la vida de l'Archie i convida a reflexionar en com el destí o les nostres tries han modificat la nostra vida fins ara i com podem intentar marcar-ne el nostre futur.

Enlace: http://lapetitallibreria.blo..
Pinky
 22 April 2018
Es muy difícil hablar sobre una historia, imagínate cuatro!, que ha estado contigo durante casi un mes!!. No es por sus muchas páginas, ni por estar dividida en cuatro historias diferentes e iguales a la vez, sino por la mezcla de todo, que te hace ir leyendo poco a poco, dosificando la historia, para poder así interiorizarla. Me ha gustado mucho. No es lo primero que leo de Auster, sino lo segundo, ya que leí el Libro de las ilusiones, y no me ha defraudado. Auster es un gran contador de historias, sin misterio, sin tramas enrevesadas, simple y llanas historias, cotidianas, que llegan al corazón, que pueden ser vividas, que de hecho sin vividas todos los días y en todos los sitios.

La historia parte desde el cero, ese capítulo 1.0 que nos explica el origen de la familia de Ferguson, nuestro cuádruple protagonista. Después continúa desarrollándose en siete capítulos más que nos van contando el devenir en la vida de nuestro protagonista, cada uno de ellos subdividido a su vez en cuatro.

Yo conocía que se contaban cuatro historias diferentes sobre el mismo personaje antes de ponerme a leer el libro, pero yo esperaba que en algún momento de la historia nos avisasen de ello, pero casi al final del capítulo 1.3 me di cuenta que sin ningún tipo de aviso el desdoblamiento había comenzado y yo tenía un batiburrillo de historias en la cabeza. Miré por la red y leí que había personas que habían leído correlativamente las historias, empezando por el 1.1, continuando con el 2.1 y así sucesivamente. Pero me paré a pensar y comprendí que si el autor quería que se leyese así, habría sido publicado de esa forma, por lo que continúe con la lectura en el orden de publicación, y ya sabiendo que cada subcapítulo trataba de un Ferguson distinto ya no tuve problemas con las historias y pude disfrutar al máximo.

No puedo destacar nada porque toda la obra en sí es magnífica. Creo que los amantes del estilo de este autor verán que es fiel a sí mismo y a sus temas: Nueva York, el cine, la poesía, la historia de Estados Unidos, el oficio de escritor, París,.... No conozco en profundidad la obra del autor ni su biografía, pero me inclino a pensar que hay mucho de él en cada uno de los Fergusons.

Libro para lectores de fondo, que no se arredran por la extensión de la historia y que son capaces de dosificar su lectura. Una gran historia contada de cuatro formas diferentes.

Enlace: http://misgrandespasiones-ro..

¿Cuánto sabes sobre la literatura de Estados Unidos?

Nueva York
Londres
Chicago

Thèmes : literatura norteamericanaCrear un test sobre este libro