Crítica de Literannia

Literannia
01 December 2021
Apeirògon: una forma amb un nombre de costats infinit i numerable.

El Rami és israelià. El Bassam és palestí. Als dos els hi han assasinat una filla. Colum McCann agafa la història d'amistat real d'aquests dos homes i la fa servir de fil conductor d'aquest llibre.

Una obra amb una estructura molt especial. Composta per capítols molt curts, juga amb la numeració - puja fins al 500, hi ha el 1001, i després baixa del 500 al 1-. Aquesta organització fa que es llegeixi ràpid, però al mateix temps, el fet que converteixi oracions en capítols, que inclogui imatges, que jugui amb les repeticions, els números i la gran varietat de temes van fer que em perdés en més d'una ocasió. Perquè no és una història lineal, salta endavant i endarrere, canviant de localització i de tema, tot i que, sempre aconsegueix tornar al centre d'aquesta novel•la: el conflicte entre Israel i Palestina. I, aquí, malgrat haver-me fet ballar el cap, reconec el gran treball, esforç, i temps que ha dedicat l'autor per encaixar tots els elements a la perfecció.

I, és aquesta perfecció, el que per mi converteix aquest llibre en un relat fred, en el sentit que McCann aconsegueix ser imparcial, ofereix la informació al lector perquè siguem nosaltres qui treguem conclusions.
Al sogre del Rami li fa dir:
"La humiliació és una ferida molt fonda". I és així. A aquestes alçades i després de tants anys lluitant pels seus ideals, families d'ambdós bàndols han plorat la mort d'éssers estimats. Malgrat, les diferències tots senten, i pateixen el mateix dolor, i tots busquen la fi del conflicte, la pau i la seguretat. Des d'organitzacions, partits i punts de vista diferents. Uns contra els altres i, a vegades, fins i tot, contra ells mateixos.

Apeirògon: una forma amb un nombre de costats infinit i numerable.
He pogut llegir aquest llibre gràcies a les noies de l'editorial Altra.
Gràcies!