Crítica de Lesulleresdellegir

Lesulleresdellegir
29 June 2021
CATALÀ:

A bord d'un transatlàntic que navega cap als Estats Units, el compte alemany Otto Volgestein queda embadalit per la gràcia d'una jove nord-americana, la Pandora Day, una noia de poble en qui no podrà deixar de pensar durant tota la seva estada diplomàtica a Amèrica.

Així comença 'Pandora' de Henry James, una novel·leta de la col·lecció Petits Plaers editada per Viena Edicions. Un relat encisador de l'escriptor americà, traduït per la ploma de Xavier Pàmies, que ens traslladarà alguns dels problemes recurrents a finals del segle XIX, com les desavinences entre la forma de viure europea i americana, les dificultats per ascendir entre classes socials o la interrupció a la societat americana d'un nou tipus de dona que buscava els seus espais sense haver d'acudir al renom d'una família o un marit.

'Pandora' confirma, un cop més, que els Petits Plaers compleixen amb la seva finalitat de recuperar clàssics, traduir-los al català i democratitzar-los escollint obres més aviat curtes perquè siguin assumibles per tothom. Unes condicions que l'obra de James compleix fil per randa en poc més de cent pàgines, embolcallant-nos en una prosa elegant i treballada que encisaran fins i tot a aquells a qui els costi una mica més entrar en l'alta societat del segle passat.