Editorial: Barcino (06/09/2022)
Amb Rodoreda és un mapa, Mercè Ibarz, fa un itenerari per la seva memòria personal , cultural i col·lectiva. A partir de la lectura de les obres de Rodoreda, Ibarz desplega «set tombs per la imaginació lectora i pels revolts de l'ofici d'escriure» i escriu una autèntica memòria d'aprenentatges en què tant ens parla de Calvino, de Natàlia Ginzburg, d'Anna Murià; de la Barcelona dels anys 20; de Led Zeppelin; d'un viatge a París; del retorn dels exiliats; de la tragèd... >Voir plus

Paginas_adulteradas
 07 November 2022
Mercè Ibarz es planteja seguir les petjades de Mercè Rodoreda a través de les molles de pa que l'autora ha deixat a la ciutat de Barcelona en les seues novel·les. D'aquesta manera, d'una forma molt amena tant per a qui ja estàvem aficionades a la narrativa de la Rodoreda com per a aquelles que encara no la coneixien, aquest xicotet llibre crea un mapa de les obres amb les quals dialoguen les seues novel·les abans i després de ser escrites, sobre les altres artistes que la van acompanyar amb les seues imatges, i també sobre el que les lectores extraiem d'elles. Tal com afirma, "L'acte mateix d'escriure i el de llegir són rutes paral·leles que si hi ha sort conflueixen al llarg del viatge, sempre més ample que llarg".

Els carrers de Barcelona són el marc de l'univers narratiu de Rodoreda, l'espai públic que tria transitar deixant arrere l'esfera privada a la qual les dones de principis del segle XX eren relegades. Les ciutats canvien a major velocitat que el cor humà i, després de la Guerra Civil, la Barcelona que es troba a la seua volta de l'exili, de tan derrotada, havia passat a ser invisible. A través de les seues novel·les, Rodoreda li retorna la majestuositat anterior amb una mirada en clau femenina, mentre que Ibar la rellig. I en aquest acte, "rellegir és reveure. L'un et fa tornar a una novel·la o un poema, l'altre a un quadre: com si fos la primera vegada". Així, la ciutat i la literatura són obres que es revisiten, i en aquesta relectura també ens analitzem a nosaltres mateixes, perquè només a través de l'anàlisi del nostre canvi de percepció aprendrem com ens ha canviat el camí.

En Aloma, Mercè Rodoreda es preguntava què era morir-se. La resposta: tornar-se estrella. I sí, al costat de les seues novel·les, aquest Rodoreda, un mapa, de Mercè Ibarz contribueix a la transformació de l'escriptora en una estrella immortal en la constel·lació de la literatura catalana.

Literatura española

¿Quién es el autor/la autora de Episodios Nacionales?

Emilia Pardo Bazán
Benito Perez Galdós
Rosalía De Castro
Gustavo Adolfo Bécquer

Thèmes : literatura españolaCrear un test sobre este libro