Crítica de Lesulleresdellegir

Lesulleresdellegir
08 February 2022
Un professor a qui han amputat les mans obre un cas policial peculiar a la comissaria de Mossos de Lleida. 'bisturí' de Ramona Solé, editada per Llibres del delicte, és una novel·la policíaca (i de nou en català, com ja estic acostumada a gaudir-les!) de les que et costa agafar el fil, però amb un ritme trepidant al final que fan que no et puguis desenganxar.

Sense ser una història de sang i fetge, 'bisturí' enllaça un seguit de delictes que comparteixen unes característiques poc comunes a una ciutat petita com Lleida. Una introspecció en la psicologia dels personatges que anem descobrint pàgina rere pàgina gràcies a tres fonts: el Santi, un periodista conegut de les terres lleidatanes; la Ruth i els seus companys de la comissaria de Mossos d'Esquadra de Lleida; i les persones acusades d'un seguit d'amputacions. Protagonistes i antagonistes rodons, humans i força reals que donaran molt de si en 300 pàgines que ens fan posicionar, a mi com a mínim, a un costat de la balança.

Perquè en aquesta història importa més el dilema moral que la mateixa trama, que sovint peca de previsible per centrar-se a desgranar un procés d'investigació que posa als mateixos policies entre les cordes del que és just i el que es correcte. En aquest cas no m'ha faltat molta insistència per tenir clar, no només el meu bàndol, sinó que sovint la mort no és el pitjor càstig.