Crítica de cronicadelibros

cronicadelibros
17 May 2022
[Català]
Com ja em va passar amb El pont dels jueus el llibre no ha cobert les meves expectatives, i en el cas de Paraula de Jueu encara menys.
És clar que és un llibre que més que una novel·la històrica, és una novel·la que passa en un moment concret i l'autor vol explicar certs episodis, però en la majoria dels casos per boca dels protagonistes i no com una part més de la història.
D'altra banda la història pròpia del llibre va donant cops de cec per arribar a aquells punts que l'autor vol explicar, sobretot els problemes amb les jueries a Catalunya (igual que va passar en altres regnes hispànics) que es van succeir des del segle XI fins a l'expulsió dels jueus a finals del XV, així com les relacions entre jueus i cristians.

En aquest cas concret, l'autor vol parlar dels problemes que van existir a meitat del segle XIV i utilitza l'excusa de la reconstrucció del pont de Besalú que havia estat el protagonista del primer llibre i els successos que fan que el protagonista hagi de viatjar a Barcelona . Però en cap cas l'autor no aprofundeix, canvia d'un tema a un altre de cop sense cap transició.

[Castellano]
Como ya me pasó con "El pont dels jueus" (El puente de los judios) el libro no ha cubierto mis expectativas, y en el caso de Palabra de Judio todavía menos.
Claramente es un libro que más de novela histórica, es una novela que pasa en un momento concreto y el autor quiere contar ciertos episodios, pero en la mayoría de los casos por boca de los protagonistas y no como una parte más de la historia.
Por otra parte la historia propia del libro va dando vandazos para llegar a esos puntos que el autor quiere explicar, sobretodo los problemas con las juderías en Cataluña ( al igual que pasó en otros reinos hispánicos ) que se sucedieron desde el siglo XI hasta la expulsion de los judios a finales del XV, así como las relaciones entre judios y cristianos.
En este caso concreto el autor quiere hablar de los problemas que existieron a mitad del siglo XIV y utiliza la excusa de la reconstrucción del puente de Besalú que había sido el protagonista del primer libro y los sucesos que hacen que el protagonista tenga que viajar a Barcelona. Pero en ningún caso el autor profundiza, cambia de un tema a otro de golpe sin ninguna transición.