Crítica de cursivaicometes

cursivaicometes
06 March 2023
Pedalar en tàndem és coordinació i sincronia. Fer un tàndem és unir forces per aconseguir un mateix objectiu. Aquest és el sentit de “Tàndem”, de Maria Barbal, una novel·la guardonada amb el premi Josep Pla 2021 i que parla sobre les noves oportunitats i els vincles amb el passat.

Les vides dels protagonistes, l'Armand i l'Elena, es creuen en una classe de ioga. Ella és una mestra jubilada que viu amb el seu marit per rutina. Ell, també jubilat, viu sol, sense relacionar-se amb el seu fill i amb records del passat que el cremen. Insatisfets amb la seva vida, comencen una relació que els condueix a plantejar-se els seus lligams amb el passat. Tots dos veuen una possibilitat per alliberar-se i per retrobar-se amb la felicitat perduda. al llarg dels capítols que estructuren l'obra, cada protagonista explica les seves sensacions respecte a la nova relació i el moment de la catarsi que els porta a trencar amb les cadenes del passat.

És una història tendre i sensible. En alguns moments, potser perquè tenia les expectatives molt altes, m'ha costat agafar-li el ganxo. I això no exclou que l'hagi gaudit i que em sembli molt valuosa la manera de descriure les emocions i els sentiments, com també el significat de la història i la lleugeresa amb què es llegeix.