Crítica de inmams

inmams
09 April 2024
[CAST]
🗻Segundo libro que leo de Laia Perearnau y me ha gustado igual. En este caso se acerca más al presente y nos sitúa en una época muy convulsa en Europa. Estamos en los años 40 y la trama se centra en los Pirineos por la parte de Andorra y l'Alt Urgell.
Nuestra protagonista será una chica llamada Sol que vive en un pequeño pueblo. Un día yendo a hacer un recado por las montañas ve una escena que le cambiará para siempre, tendrá que huir y en esa huida acaba refugiándose con Baldrich y su gente, contrabandistas y correo por la frontera. Los recelos entre ellos son mutuos, solo el tiempo y la confianza la convertirá en una más.
📖Sol lleva una historia personal dura por culpa de la guerra y de estar en el bando perdedor, su inocencia y su bondad irán cambiando debido a los devenires de la vida. Todo lo vivido le hará más fuerte. Lectora y admiradora de Greta Garbo nos hará disfrutar en esta novela con un poco de metaliteratura y de cine.
❄️Me han encantado los relatos personales que se entrelazan en la trama y los hechos reales que nos dan a conocer el entramado en frontera catalano- francesa, lugar crucial para poder pasar documentos y gente, ponerlos a salvo o ayudar a ganar la guerra. Viviréis el frío de la montaña y las dificultades de pasar de un lado a otro sin una indumentaria adecuada ni el suficiente material pero con la ansía de salvar la vida que es lo único que les mantiene caliente y con esperanza.
🆒Durante la novela también salen personajes reales como Viadiu y Teresa Cardona entre otros. Y como en 𝘍𝘳𝘢𝘯𝘤𝘦𝘴𝘤𝘢 𝘥𝘦 𝘉𝘢𝘳𝘤𝘦𝘭𝘰𝘯𝘢, el papel de las mujeres tomará protagonismo con mujeres valientes como Lina o la misma Teresa. Los personajes masculinos también tienen mucha importancia y nos muestran la dureza de la guerra, destacando a Max y Baldrich.
💬Cuando hay una guerra sale lo mejor y lo peor del ser humano, así que vamos a leer sobre amor, ayuda, y solidaridad pero también sobre odio, traición y venganza. Hay pequeñas historias de muchas personas que se cruzan con los protagonistas que también son muy interesantes. Y para que no solo se hable de historia también hay un misterio que envuelve a la trama, y amor, una historia muy bonita a la que no le faltará gente que les pondrá muchos problemas.
🚺La historia siempre ha ensalzado el papel masculino de todo y sobre los pasadores hay mucho escrito, sin embargo, las mujeres que también lo hicieron han quedado en un segundo o tercer plano y no salen en los libros. Es por eso que la autora ha pensado en ellas y ha creado el personaje de Sol. La documentación llevada a cabo se nota y no os podéis perder la nota histórica final.
📢La narrativa de Laia te conmoverá y te enganchará. Es una novela de ficción histórica que bien pudo ser real y que no os podéis perder. Está publicado en catalán por Columna y castellano por @eddestino .
[CAT]
🗻Segon llibre que llegeixo de Laia Perearnau i m'ha agradat igual. En aquest cas s'acosta més al present i ens situa en una època molt convulsa a Europa. Estem als anys quaranta i la trama se centra en els Pirineus per la part d'Andorra i l'Alt Urgell.
La nostra protagonista serà una noia anomenada Sol que viu en un petit poble. Un dia anant a fer un encàrrec per les muntanyes veu una escena que li canviarà per sempre, haurà de fugir i en aquesta fugida acaba refugiant-se amb en Baldrich i la seva gent, contrabandistes i correu per la frontera. Els recels entre ells són mutus, només el temps i la confiança la convertirà en una més.
📖La Sol porta una història personal dura per culpa de la guerra i per estar al bàndol perdedor; la seva innocència i la seva bondat aniran canviant a causa dels esdevenirs de la vida. Tot el que ha viscut li farà més forta. Lectora i admiradora de Greta Garbo ens farà gaudir en aquesta novel·la amb una mica de metaliteratura i de cinema.
❄️M'han encantat els relats personals que s'entrellacen en la trama i els fets reals que ens donen a conèixer l'entramat en frontera catalana- francesa, lloc crucial per a poder passar documents i gent, posar-los fora de perill o ajudar a guanyar la guerra. Viureu el fred de la muntanya i les dificultats de passar d'un costat a un altre sense una indumentària adequada ni prou material, però amb l'anhel de salvar la vida que és l'única cosa que els manté calents i amb esperança.
🆒Durant la novel·la també surten personatges reals com en Viadiu i la Teresa Cardona entre altres. I com en 𝘍𝘳𝘢𝘯𝘤𝘦𝘴𝘤𝘢 𝘥𝘦 𝘉𝘢𝘳𝘤𝘦𝘭𝘰𝘯𝘢, el paper de les dones prendrà protagonisme amb dones valentes com la Lina o la mateixa Teresa. Els personatges masculins també tenen molta importància i ens mostren la duresa de la guerra, destacant al Max i al Baldrich.
💬Quan hi ha una guerra surt el millor i el pitjor de l'ésser humà, així que llegirem sobre l'amor, l'ajuda, i la solidaritat però també sobre l'odi, la traïció i la venjança. Hi ha petites històries de moltes persones que es creuen amb els protagonistes que també són molt interessants. I perquè no sols es parli d'història també hi ha un misteri que està present a tota la trama, i amor, una història molt bonica a la qual no li faltarà gent que els posarà molts problemes.
🚺La història sempre ha enaltit el paper masculí i sobre els passadors hi ha molt d'escrit, no obstant això, les dones que també ho van fer han quedat en un segon o tercer pla i no surten en els llibres. És per això que l'autora ha pensat en elles i ha creat el personatge de la Sol. La documentació duta a terme es nota i no us podeu perdre la nota històrica final.
📢La narrativa de la Laia et commourà i t'enganxarà. És una novel·la de ficció històrica que bé podria ser real i que no us podeu perdre. Està publicat en català per Columna i en castellà per @eddestino .