Crítica de Lesulleresdellegir

Lesulleresdellegir
22 September 2022
És gairebé agost, el mes que la Gala i en Joan marxen de vacances al poble dels pares d'ell. Un ritual que els permet desconnectar de la rutina, però enguany necessiten més allunyar-se l'un de l'altra. O així ho decideix la Gala després de rebre una trucada: l'Hug, la seva exparella, es posa en contacte amb ella per dir-li que li queden pocs dies de vida. Un fet al qual se suma que, a un any d'haver patit un avortament, un informe dicta que només té un 8% de possibilitats de quedar-se embarassada.

'L'últim agost a Barcelona', d'Anna Gurguí, editat per Columna Edicions, és la història de la Gala, però podria ser la de qualsevol de nosaltres. Durant aquest mes d'agost a la ciutat comtal, viurem amb la protagonista un estiu feixuc, sufocant, dels que no et deixen respirar. Uns adjectius que també descriuen molt bé la prosa de l'autora, qui ens presenta un monòleg intimista d'una protagonista que en menys d'un mes haurà de plantar cara a una relació que s'està fent bocins, la ferida mal tancada d'un amor passat i el dolor d'una pèrdua que mai va arribar a plorar.

No us faré cap espòiler si us adverteixo que no és una novel·la fàcil ni feliç, però la vida tampoc ho és. L'avortament, el càncer, les infidelitats, reconciliar-se amb una mateixa... són coses que, per desgràcia, ens apel·len a la majoria. En ser temes tan durs pensava que el portaria entre mans uns quants dies, però al final resulta que l'he acabat en un parell de nits d'aquest principi d'agost asfixiant.