Crítica de Lesulleresdellegir

Lesulleresdellegir
27 July 2021
No soc de llegir thrillers, però he de dir que 'Dies de tempesta' de Sara Bilotti, editada en català Per Crims.cat i traduïda per Pau Vidal, m'ha atrapat fins a l'última pàgina, com també ha enganxat a les italianes i italians, consagrant-la una miqueta més al seu país natal com un referent en la novel·la negra.

'Dies de tempesta' és una novel·la claustrofòbica, densa, colpidora. La Vittoria és una noia que pateix agorafòbia, una malaltia que li impedeix sortir el carrer sense patir atacs de pànic. A casa seva, però, la situació no és molt millor: el seu pare és violent i possessiu, un maltractador. En aquest escenari pertorbador, cal afegir-hi la desaparició de la veïna i amiga de la Vittoria, la Lisa, a qui estarem buscant tota l'obra a través dels protagonistes i els altres veïns de l'escala. Tots ells tan sospitosos que ens faran dubtar fins a l'última pàgina d'allò que sempre havíem tingut davant dels ulls, però no havíem volgut creure.

L'estil narratiu de Bilotti excava en cada personatge, en el seu passat i present, per posar el dit a la llaga i treure'n el sentit de cada personalitat. 'Dies de tempesta' és una història negra, de dolor i suspens, que denuncia la violència masclista fent que el lector convisqui en un ambient angoixant sense poder fer res al respecte, fent-lo partícip de cada cop i crit, així com de l'angoixa dels personatges. Són dies durs, dies de tempesta on, encara que creguem que arribarà la calma, serà difícil que torni a sortir el sol.