Editorial: Lumen Editorial (13/09/2018)

Calificación promedio : 4.17/5 (sobre 3 calificaciones)
Los miembros de Babelio no han redactado aún la descripción de este libro.
S? la primera persona en escribirlo

También puedes añadir la descripción del editor (contraportada)

LaPetitaLlibreria
 14 November 2018
La Premi Nobel de Literatura de l'any 1993 Toni Morrison ens presenta un assaig escrit amb el cor a la mà i capaç d'avergonyir i fer reflexionar l'home blanc.
L'origen dels altres és la recopilació de diverses conferències que va impartir l'any 2016 a la Universitat de Harvard i on partint dels seus propis records apunta com és la vida sent un dels altres, és a dir una persona negra.
Parla d'esclavitud, de raça, d'origen, de linxaments públics, de discriminació pel color de la pell i no només en l'àmbit social passat i present, només cal donar un cop d'ull al nou president dels Estats Units d'Amèrica per veure la fractura en temes com la immigració, el classisme i el racisme que havia minvat amb el llegat Obama però que cada vegada torna a ser més present.
L'autora reflexiona en profunditat i remarca també com la ciència o la literatura han afegit el seu gra de sorra a aquestes diferències que en cert moment es van considerar lògiques i de llei.
Cita a l'esclavista i metge Samuel Carthwright que apostava pel control sobre l'altre i a autors reconeguts com William Faulkner i Ernest Hemingway. L'autora cita fragments de les seves obres i planteja preguntes i respostes des de la mirada de l'altre.
Aquest volum ens regala un pròleg signat per Ta-Nehisi Coates, guanyador del National Book Award, qui mostra el seu afecte per l'escriptora i pels seus escrits, demostrant que és capaç d'extreure bellesa dels aspectes més grotescos de la societat i presentant una obra intimista i personal.
L'assaig en sí és divideix en sis capítols curts i de lectura fàcil, ràpida i comprensible, la seva redacció transforma el lector en oient de la seva paraula i el convida a descobrir com pensa ell mateix sobre el tema.
Arrenca amb “La capa romàntica de l'esclavitud”, “Ser, o convertir-se, en l'estrany”, “El fetitxe del color”, “Configuracions de la negror”, “Narrar l'altre” i “La casa de l'estranger”.
Un cop acabada la seva lectura m'he adonat que moltes situacions del passat que hem estudiat a l'escola, llegit en llibres o vist en pel·lícules està amagada però l'arrel d'aquell sentiment de superioritat entre races segueix germinant amb força i com les persones negres han de demostrar molt més la seva vàlua per aconseguir una minsa part que aconsegueix un altre.
Ara llibres sap com tocar la fibra sensible i segurament s'ha d'agrair a la excel·lent traducció de Ferran Ràfols Gesa.
Molts en acabar aquesta lectura intentaran posar-se en la pell de l'altre i d'altres simplement donaran gràcies per ser com són.
Aquesta obra convida a obrir els ulls no dels altres sinó dels nostres.

Enlace: http://lapetitallibreria.blo..
MaiteMateos
 05 May 2019
Como activista en contra del racismo y en favor del feminismo, Toni Morrison, ganadora del Premio Nobel de Literatura en 1993 y del Pulitzer en 1988, habla en este ensayo de la diferencia entre los seres humanos en función del color de la piel y del género como una alteridad que no es precisamente innata, sino que se adquiere mediante la aculturación, a través del ejemplo, al inculcar la necesidad de controlar, dominar aquello que se percibe como una amenaza.
Tanto el concepto de raza como el concepto de género son, por tanto, una consecuencia del poder. de esta manera, Toni Morrison, expone brillantemente cómo la literatura, poniendo de ejemplo La cabaña del tío Tom, de Harriet Beecher Stowe, se ha encargado a lo largo de los siglos de transmitir esos conceptos entendidos como una alteridad, pero suavizando el impacto y la brutalidad de su control, impregnándolo todo de una capa de romanticismo. Porque La cabaña del tío Tom, pese a su defensa de la abolición de la esclavitud, no deja de ser una obra excesivamente romántica y puritana.
Asimismo, Toni Morrison aporta algunas claves para releer algunas de las obras de los que han tratado el tema de la raza o han creado una visión infantilizada o errónea de África, como Faulkner, Conrad o Hemingway. Propone releer a dichos autores bajo el prisma de la alterización y analiza sus propias obras, como Paraíso o Beloved, con intención de esclarecer y profundizar en su propósito al escribirlas, para acabar advirtiendo acerca de los peligros de la globalización, que pueden conducir a la destrucción de las singularidades y al empobrecimiento o desaparición de la diversidad cultural.
Enlace: https://maitemateos.wordpres..