Crítica de relatosdeojerasmalva

relatosdeojerasmalva
08 May 2022
He necessitat quasi una setmana per pair aquest llibre i poder dir la meva. Distòcia, de Pilar Codony (2021) ens presenta un relat ambientat en una granja on la Goja, juntament amb la Montse i en Lamine, cuiden vaques i cabres.
La història aconsegueix transportar-te molt hàbilment al dia a dia de la Goja en un entorn rural i, m'atreveixo a dir, bastant insòlit de trobar, on gairebé tots els animals tenen nom: Balzac, Zenobia, Atthis, Safo, Kropotkin... En la història, el comportament dels animals permet, segons paraules de l'autora, actuar com a mirall i trencar amb les dinàmiques de relació entre persones.

Distòcia ens parla de maternitat i el repte de la dicotomia entre ment i cos o instint i raó; fent-nos partícips de com la Goja viu un enfrontament propi i també amb el seu entorn davant d'una possible actuació diferent de la comunament més acceptada per la societat.

Decideixo no revelar més i deixar-vos descobrir la història, que he vist que ha caigut en moltes mans aquest Sant Jordi. 📚

Per a mi, un premi molt ben merescut, un relat íntim i autèntic amb personatges complexos.